Engranatge
S'anomena engranatge o, més formalment, roda dentada un element utilitzat per transmetre moviment entre les diferents parts d'una màquina o mecanisme mòbil. Els engranatges estan formats per dues rodes o més dentades. La més petita s'anomena pinyó. Un engranatge serveix per transmetre moviment circular mitjançant el contacte de rodes dentades. Si el sistema és compost de més d'un parell de rodes dentades, es pot anomenar tren d'engranatges.
Els principals tipus d'engranatges són:
Engranatges rectes
Engranatges helicoïdals
Vis sens fi
Pinyó-cremallera
Engranatges interiors
Engranatge epicicloïdal o planetari
Engranatges cònics
- Per identificar i calcular un engranatge, hi ha una serie de paràmetres que son comuns a tots ells:
Modul= M = defineix la mida de la dent, i es determinant per la carrega a transmetre.
Nombre de dents= z =que relacionat amb el nombre de dents de la roda amb la que engrana determinara la velocitat angular de cada una
Diàmetre primitiu= Dp =es el diàmetre teòric on es produeix el contacte de les dents
Diàmetre exterior= De = es el diàmetre de fora del engranatge
Diàmetre interior= Di = es el diàmetre del fondo de les dents
Alçaria de la dent= h = en les dues rodes es menester que sigui igual
Angle de pressió= α = es l'angle en que s'exerceix la pressió entre flancs. El més utilitzat es de 20º
Espesor circular = e = es la longitud del arc de diàmetre primitiu que compren una dent, o un forat
Pas= p = la suma de la distancia cordal sobre el primitiu, d'una dent i el forat que ve a continuació
Rendiment
En el cas d'engranatges cilíndrics rectes el rendiment es pot estimar amb la següent fórmula:[4]
On μ és el coeficient de frec, N1 i N2 són respectivament el nombre de dents del pinyó i de la roda ( o de la corona en engranatges interiors). El signe és positiu si es tracta d'engranatges exteriors i negatiu si són interiors.
Aplicacions
Les rodes dentades constitueixen un tipus d'element fonamental a la majoria de màquines. Algunes de les aplicacions més conegudes són els rellotges de tota mena o els automòbils. En aquests darrers, la funció principal dels engranatges del sistema motor és la transmissió del moviment des de l'eix d'una font d'energia, com pot ser un motor de combustió o un motor elèctric, fins a un altre eix situat a una certa distància i que ha de realitzar un treball. Fins i tot molts aparells electrònics, amb molt poca part mecànica, necessiten de rodes dentades en alguna part d'ells, com és el cas dels caixers automàtics, per exemple. Poden formar part de sistemes molt complexos però també d'altres molts senzills, com per exemple en un encenedor o en una joguina de corda.
En "donar corda" en realitat estem forçant la molla espiral a estendre's. Quan la deixem anar, aquesta tendeix a recuperar el seu estat inicial. Un dels extrems de la molla és fix, però l'altre està fixat a una roda dentada, que girarà amb l'extrem de la molla quan aquesta s'enrotlla. En una joguina de corda, per exemple un cotxe, el moviment es transmet a l'eix motriu del cotxe, en aquest cas a les rodes de darrera, que en girar farà moure les rodes del cotxe i que aquest avanci. Les rodes de davant són "boges", roden només si les de darrera ho fan o si empenyem el cotxet.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada